Eurovision Song Contest: Semifinal 2

Idag är det dags att skriva om den andra delen av semifinalfältet till Eurovision........
Serbien: Željko Joksimović - Nije Ljubav Stvar.
Kommentar: En väldigt fin låt och en väldigt fin låt. Inte för att jag förstår ett skit vad han sjunger om. Men jag är inte så mycket för lugna låtar, och lugna låtar passar inte riktigt in i dagens eurovision. Men lite fiol, flöjt och pianospel höjer upp stämmningen i denna låt. 2/5
Makedonien: Kaliopi – Crno E Belo.
Kommentar: Ytterligare en lugn låt som sjungs på sitt modersmål (tror jag det är). Även om låten höjs upp med lite elgitarr och fiol så saknar den något. Om den hade vart lite mer rockig från start hade den fått högre poäng. 2/5
Nederländerna: Joan Franka -- You And Me
Kommentar: Vet inte om denna tjej som sjunger har nå fel med munnen eller om det bara är utalet som låter fel. Men en lite svängig "country" musik. Jag blir glad av låten. Dock så är denna låt precis som alla andra låtar som går på radio i Sverige idag så man tröttnar lite på den. 2/5
Malta: Kurt Calleja – "This Is The Night".
Kommentar: Hmm jag vet inte, lite synt/rock/80tal ah lite allt möjligt. Tycker verserna är bättre än refrängerna på den här låten. Verserna är svänigare än själva refrängen. njaa jag vet inte vad jag tycker 2/5
Vitryssland: Litesound – "We Are The Heroes".
Kommentar: Vitryssland skickar sin motsvarighet till Nickelback eller Takida. Jag gillar denna låt skarpt. Fast de är ju inte så konstigt när man lyssnar på både Nickelback och Takida. Det som talar emot den här låten är just de, att dom är för lika dom 2 man har hört det för mycket förut. Men jag gillar den här låten !!! 4/5
Portugal: Filipa Sousa – "Vida Minha"..
Kommentar: Inte bra inte bra inte bra inte bra inte bra. Så skulle man kunna beskriva denna låt. Den skulle kunna va reklam åt någon italensk cafelatte reklam. Nej för lugn och för dålig för att va med i Eurovision. 0/5
Ukraina: Gaitana – "Be My Guest".
Kommentar: Otroligt fin röst, men låten? Lite samma samma hela tiden. Sen dubstep mitt i allt. Det låter som en remix av en gammal 80-tals dänga ! 1/5
Bulgarien: Sofi Marinova -- "Love Unlimited"
Kommentar: jag diggar denna låt. Ett typiskt "jesper beat" har dom fått in i låten, dvs lite house med dragspelsbeat i. Sen är väll kanske inte låten i själv inte så jävla bra men beatet gör låten rätt skön i alla fall. 3/5
Slovenien: Eva Boto – "Verjamem".
Kommentar: Ytterligare en sån här lugn och tråkig låt. Dock så är det inte så mycket höga och långa toner i denna låt därför är det mer behagligt att lyssna på den. Den är rätt skön men lite för lugn för min smak. 2,5/5
Kroatien: Nina Badrić -- "Nebo".
Kommentar: Det börjar bli mode med lugna och tråkiga låtar. Inte ens kul att lyssna på eller skriva om. Man blir bara deppig. 1/5
Sverige: Loreen – "Euphoria
Kommentar: Ja då var det dags för vårat bidrag till Eurovison. Jag älskar den här låten, och jag älskar Loreen också hon är en riktigt skön och ödmjuk tjej. Under de år jag kommer ihåg av Eurovision tror jag inte vi har vart så här favorit tippade någon gång. Låten spelas inte bara mycket här hemma utan även i andra delar av Europa. Nej jag hoppas och tror även Loreen vinner ! Dock så skulle hon kunna utföra sitt scén arbete lite roligare/bättre annars klockrent ! 5/5
Georgien: Anri Jokhadze – "I'm A Joker"
Kommentar: När jag hörde den här låten första gången trodde jag det var en TILL trålig och lugn låt. Men istället blev det en rapp/pop låt. Gillar blandningen men han sjunger typ samma sak hela tiden. Men man kan ju inte säga att den lugn och tråkig i alla fall. 2/5
Turkiet: Can Bonomo – "Love Me Back"
Kommentar: En till låt som jag inte vet ifall den är bra eller dålig. Men jag tror den lutar mer mot dålig än bra. En bra refräng räddar denna låt. Medan verserna inte är så värst. Han har en väldigt speciell låt också. 2/5
Estland: Ott Lepland -- "Kuula"
Kommentar: Tråkig......Depprimerande......Långsam.......inte bra..... Typ så skulle man kunna förklara denna låt med 5 ord. En bra röst räddar tyvärr inte denna låt. 0/5
Slovakien: Max Jason Mai -- "Don't Close Your Eyes".
Kommentar: Yes lite mer rock ! Låter lite som Avenge Sevenfold. Jag gillar denna låt för att 1. Den är inte långsam. 2. Den är inte tråkig 3. Den sticker ut 4. Jag gillar rock. 4/5
Norge: Tooji -- "Stay".
Kommentar: Norges Eric Saade sjunger Stay. Låten kommer spelas mycket på radio och krogar kan jag lova. Lite techno beat samtidigt som han är bra på att sjunga passar riktigt bra i Eurovision. 3/5
Bosnien och Hercegovina: Maya Sar – "Korake ti znam".
Kommentar: Nästan alla öststatländer har skickat en lugn och tråkig låt. Kan egentligen markera och kopiera texterna från de andra låtarna! Sen att de sjunger på ett språk man inte förstår gör ju inte saken bättre. Den kanske hade fått 1/5 om man hade förstått vad man sjung om. 0/5
Litauen: Donny Montell – "Love Is Blind"
Kommentar: Jag känner igen den där låten. Men kommer inte ihåg vart jag känner igen den ifrån. Men, man skulle kunna tro att denna också är tråkig. Men den har faktiskt en tempohöjning och det gör att den går att lyssna på utan att bli deppig. 2/5
Armenien: Armenien har dragit sig ur årets Eurovision. Anledningen är att det ligger i en väpnat konflikt med Azebadjan som år årets värdnation för Eurovision.
Imorgon kommer jag att skriva om de 6 låtar som är kvar och som är direktkvalifiserade till final.
// Jesper Ricklund

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0